עריכת טקסט: דפנית מוסקוביץ
ניהול זכויות יוצרים: יפה גולדפינגר
תודה למיה גן צבי הממונה על ארכיון המוזיאון
הציור מוזיאון תל אביב, ציור קיר* שיצר אמן הפופ־ארט האמריקני רוי ליכטנשטיין (1923—1997), מוצג במבואת ריקליס בבניין הראשי של מוזיאון תל אביב לאמנות מ־1989 ועד היום. 33 שנות חשיפתו לציבור המבקרים במוזיאון, מיקומו האסטרטגי בבניין ושילוב סגנונו הייחודי של ליכטנשטיין עם פרטים מיצירות של אמנים מודרניים אחרים (ארכיפנקו, פיקאסו, שאגאל ושלמר), הפכו את היצירה לאייקון בפני עצמו.
סיפור יצירתו של ציור הקיר מתחיל בנובמבר 1987, במהלך ביקורו הראשון של ליכטנשטיין בישראל לרגל פתיחת התערוכה ״הרישומים של רוי ליכטנשטיין“ במוזיאון תל אביב. במזכר מתאריך 5 בנובמבר 1989, על אודות השתלשלות האירועים שהובילו ליצירת ציור הקיר, כתב מנהל המוזיאון דאז, מארק שפס: ”בעת הביקור העליתי את ההצעה שרוי יצייר ציור קיר עבור מבואת ריקליס. הוא הגיב בהתלהבות, הבטיח להכין מודל לבחינתי, והסכים שהעבודה תהיה מתנה ממנו למוזיאון“. השניים המשיכו לשוחח על הנושא, ובהמשך פנה שפס לאיש העסקים משולם ריקליס וקיבל את הסכמתו לכסות את כל ההוצאות הקשורות בהוצאה לפועל של הפרויקט. במהלך 1988 ובתחילת 1989 התקיימו התכתבויות ופגישות בין ליכטנשטיין לשפס בניו יורק, עד הגעתו של הראשון עם כמה אסיסטנטים לתל אביב באפריל 1989. העבודה נמשכה כחודש ימים, עד חשיפת הציור בטקס חגיגי ב־7 במאי 1989.
יצירתו של ליכטנשטיין היא למעשה דיפטיך — עבודה המורכבת משני חלקים: צד ימין מופשט וצד שמאל פיגורטיבי. בין שני החלקים מפריד עמוד בטון חשוף — אלמנט בסגנון הברוטליסטי המאפיין את פנים בניין המוזיאון שנחנך ב־1971. את שטיחי הקיר שהוצגו על גבי קירות אלו במשך 18 שנה, החליף ציור בצבעים רווים, עם קווי מתאר שחורים ובולטים, נקודות ופסים, ובקיצור — בסגנון המזוהה עם ליכטנשטיין מאז שנות השישים שהושפע מהתרבות הפופולרית של זמנו (קומיקס, פרסומות וכו׳). רותי רובין (דירקטור), שסיקרה את תהליך היצירה מקרוב, כתבה: ״מעתה נצטרך להתרגל אל ליכטנשטיין“ (״מי מכיר את האיש שבקיר“, בתוך חדשות, 21.4.1989) נראה לי שאפשר להסכים שהתרגלנו.
***למידע נוסף הקליקו על המספרים שעל גבי הציורים (1–5 בצד ימין, 1–7 בצד שמאל)
צד ימין
בחלק הימני של העבודה, קומפוזיציה מופשטת המבוססת על שני מהלכים שיצר ליכטנשטיין לאורך הקריירה שלו. המהלך הראשון הוא הפשטה. בציור זה יצר ליכטנשטיין הפשטה של המערך האדריכלי של המוזיאון – האלכסונים מייצגים את הרמפה והמשבצות את התקרה. תהליך ההפשטה ביצירתו של ליכטנשטיין נראה, לדוגמה, בסדרה של שש ליתוגרפיות מ־1973 — תחילתו בדימוי פיגורטיבי של שור וסופו בעבודה מופשטת.
המהלך השני בחלק המופשט הוא ציטוט עצמי. מ־1985 ואילך, יצר ליכטנשטיין את סדרת הציורים מושלם / לא־מושלם. תהליך העבודה על יצירות אלו היה שונה עבורו, משום שהוא יצר אותן ללא השראה, ניכוס או שימוש בדימוי קיים ושינויו. בציורים המושלמים, יצר האמן קומפוזיציות מופשטות שראשיתן בקווים שיוצרים מצולעים ומשולשים שחוצים זה את זה, מלאים בצבעים, בקווים או בנקודות. פינות המשולשים מגיעות בדיוק לגבול משטח היצירה. ואילו בציורים הלא־מושלמים קצות המשולשים יוצאים אל מחוץ למשטח העבודה. החלק הימני של הדיפטיך שלנו הוא אם כן ציור ”מושלם“.
נקודות הבן־דיי (Ben-Day dots), שכה מזוהות עם עבודותיו של ליכטנשטיין, הן מאפיין של טכניקת הדפסה שפותחה בסוף המאה התשע־עשרה על ידי המאייר והמדפיס בנג׳מין הנרי דיי ג׳וניור. הטכניקה מבוססת על מיקום של נקודות קטנות וצבעוניות (ציאן [כחול], מג'נטה [אדום], צהוב ושחור), בצפיפות משתנה כדי ליצור מגוון צבעים והצללות. ליכטנשטיין הגדיל בציוריו דימויים שהודפסו בחוברות קומיקס ובעיתונים, וכיוצא מכך הגדיל גם את הנקודות שיצרו את אותם הדימויים בדפוס. בתחילת הדרך יצר ליכטנשטיין את הנקודות באמצעות מברשת שיער לכלבים שרוקן מתוכה את הסיבים, ובהמשך ”השתכלל“ לשבלונות מחוררות במגוון גדלים.
הרמפה המקבלת את פני המבקרים בכניסתם אל מבואת ריקליס ומובילה אל אולמות התצוגה, היא אחד מסימני ההיכר המובחנים ביותר של הבניין הראשי של המוזיאון שתוכנן על ידי דן איתן ויצחק ישר ב־1964 ונחנך ב־1971.
צד שמאל
בחלק השמאלי, הפיגורטיבי, מופיעים גם כן האלכסונים והמשבצות, אך כאן הוסיף ליכטנשטיין דימויים מתולדות האמנות ותרגם אותם לסגנון הציור שלו. בחלק העליון של היצירה אדם מנגן בכינור — התייחסות לנושא ״הכנר היהודי“ שחזר במספר יצירות של מארק שאגאל. הכנסת המוטיב של שאגאל לציור הקיר, קשורה ככל הנראה לתרומתו של שאגאל לאוסף מוזיאון תל אביב בראשיתו ולפן היהודי בעבודותיו.
הדמויות העולות מעלה עם הגב אלינו, מקורן בציור של אוסקר שלמר מ־1932. שלמר, שהיה מורה בבאוהאוס בין השנים 1920—1929, חקר את מערכת היחסים בין גוף האדם ובין החלל המקיף אותו. בציורו הוא מעמת דמויות מעוגלות בתנועה עם אדריכלות גיאומטרית סטטית. ב־1988 יצר ליכטנשטיין גרסה משלו לעבודתו של שלמר, ואותה הכניס לציור הקיר, כהתייחסות למבקרים במוזיאון תל אביב — עיר הרוויה באדריכלות המודרנית שהושפעה מהסגנון שפותח בבאוהאוס.
על גבי אחת הדמויות בהשראת שלמר, צייר ליכטנשטיין חלק מתוך עבודה של אלכסנדר ארכיפנקו ששייכת לאוסף המוזיאון ותלויה באולם יהודה אסיא (לצד אוסף מיזנה־בלומנטל). באוסף המוזיאון עבודות רבות של ארכיפנקו, שפיתח שפת פיסול ייחודית בעקבות חשיפתו לעקרונות הקוביזם. עבודת הפיסול שמוצמדת לקיר, הפכה אצל ליכטנשטיין לציור שטוח ומופשט.
כפי שעשה עם הדימוי של שלמר, גם כאן הטמיע ליכטנשטיין בציור הקיר גרסה שצייר בעבר לציור של אמן אחר. ליכטנשטיין יצר גרסאות רבות לציורים שונים של פיקאסו, אולי האמן הכי מזוהה עם אמנות מודרנית, וב־1962 הוא יצר פרשנות משלו לאישה באפור שצייר פיקאסו בפריז הכבושה ב־1942.
ליכטנשטיין מציב לפנינו את המילה שלשמה התכנסו — אמנות. גם כאן הוא מתבסס על עבודה שיצר ב־1962. בהקשר ישיר לכך, בעת חשיפת ציור הקיר, אמר מארק שפס: ״זאת אמנות על אמנות על אמנות. היא מציגה את כל המאה באמנות ואת כל המעברים בין פיגורטיבי למופשט, וטוב לראות את זה כאשר נכנסים לתוך המוזיאון.“
משיכת המכחול בפינה השמאלית העליונה של הדיפטיך כולו, לקוחה מסדרת משיכות המכחול שיצר ליכטנשטיין מ־1965 ואילך. לאורך הקריירה שלו, הגיב ליכטנשטיין לתנועות שונות באמנות המודרנית כגון קוביזם, סוריאליזם ואקספרסיוניזם גרמני, ובסדרה זו התייחס לסגנון של האקספרסיוניזם המופשט שהתפתח בניו יורק בשנות הארבעים. בכתבתה תיארה רותי רובין (דירקטור) כך: "בקצה השמאלי העליון מרחפת בטורקיז בהיר משיחת המכחול היחידה שאינה מוגדרת בתוך קונטור, ולכן העדיף ליכטנשטיין לצייר אותה בעצמו ולא להשאירה בידי אסיסטנטים".
גילוי חדש, שככל הנראה לא היה ידוע ברבים, הוא שליכטנשטיין תכנן לכתוב את המילה ״צ׳או“ בתוך בועת הדיבור הריקה. בתכתובות בינו לבין שפס, השמורות בארכיון המוזיאון, ביקש ליכטנשטיין הערות בנוגע לצורת הכתיבה של האותיות העבריות, מפני שלא היה בקיא בטיפוגרפיה של אותיות האלף־בית. שפס שלח לליכטנשטיין ספר על טיפוגרפיה עברית וכן כתב הערות על גבי הצעתו של ליכטנשטיין, אבל לבסוף החליט האחרון לוותר על הכיתוב שכן הבועה הריקה נראתה לדעתו אוניברסלית יותר.
*
מוזיאון תל אביב, ציור קיר, 1989
אקריליק על בסיס שמן (מגנה) על בד
שני חלקים, 840×700 ס״מ כל אחד
מתנת האמן
הביצוע בתרומת חברת מקרורי, בבעלות משפחת ריקליס, ניו יורק, 1989
© Estate of Roy Lichtenstein